جستجو:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر : 9971 زمان مخابره: 25 دي 1393 -- 10:30:01 | تعداد بازدید: 1832 نسخه چاپی

آئین باران خواهی در اوز / «الله بده بارو»

امسال تا کنون فقط حدود 50میلی متر باران نازل شده و مردم پیوسته دغدغه نزول باران دارند. این مردم خوش قلب همیشه رو به آسمان دعای طلب باران می کنند و این دعاها در شهر اوز به صورت یک آئین بدر آمده است.

رسم بارن خواهی در اوز و حومه چنین است که شبانه تعدادی از زنان یا مردان بصورت گروههای جداگانه به دربهای خانه های مردم رفته واشعار طلب باران را یکنفر با صدای خوش می خواند و بقیه جواب می دهند، مثلا می گویند: الله بده بارو، گروه در جواب همان را تکرار می کنند: شو بارو و روز بارو/ الله بده بارو / از دست گنه کارو / الله بده بارو و یا: ای ذوالجلال منان /دانای حی سبحان /بهر حیات حیوان /یارب بده تو بارو/ای کردگار بی عیب /ای بی نیاز بی غیب /روزی رسانی از غیب/ یارب بده تو بارو /ای قبله گاه حاجات /یارب بده تو بارو/مهمان بدر نشسته/یارب بده تو بارو /گاو نر پس چاه /افتاده بر سر راه /از بهر وقه ی کاه /یارب بده تو بارو و... البته در این مورد اشعار فراوانی وجود دارد و خوانده می شود.
 
در پایان صاحب خانه به آنان پول، برنج، گندم ، آرد ، حبوبات و... هدیه می دهد و گروه نیز از جمع آوری آن به بخت آش و حلیم می پردازند و باران خوانان پس از دریافت این هدایا می گویند: خانه بلندا بلند پر از شربت و قند. ولی اگر خانه ای به آنان چیزی ندهند شعری در مذمت آن خانه می گویند.
 


الهه    مرادی

 

نظرات ارائه شده

نظرات

ارسال نظر
ارسال به دوستان
نام
پست الکترونیک
آدرس وبسایت یا وبلاگ
نظرشمــا    
. نظراتی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود*
کد امنیتی:   
ارسال نظر
9971

 
28 فروردين 1403 , 07 شوال 1445 , 2024 April 16

آخرین اخبار
پربیننده ترین اخبار