تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
معرفی یکی از طرح های اوز شهر دوستدارکودک به عنوان پروژه الهام بخش ابتکار در اولین اجلاس جهانی شهرهای دوستدار کودک یونیسف در سال 2019
16 تير 1399   14:04:37 |  اوزشهردوستدارکودک > 
معرفی یکی از طرح های اوز شهر دوستدارکودک به عنوان پروژه الهام بخش ابتکار در اولین اجلاس جهانی شهرهای دوستدار کودک یونیسف در سال 2019

این کنفرانس تابستان 2019 در شهر کلن آلمان با شرکت شهرهایی که چرخه فرایند ایجاد شهرهای دوستدار کودک (CFC) را به طور کامل طی نموده و وارد شبکه جهانی دوستدار کودک شده اند برگزار شد

این کنفرانس تابستان 2019 در شهر کلن آلمان با شرکت شهرهایی که چرخه فرایند ایجاد شهرهای دوستدار کودک (CFC) را به طور کامل طی نموده و وارد شبکه جهانی دوستدار کودک شده اند برگزار شد.
 
در کنار این اجلاس از سوی یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل متحد) مسابقه جوایز ابتکار شهرهای دوستدار کودک جهان برنامه ریزی شده بود. شرکت در این جایزه برای شهرهای دوستدار کودک  عضو شبکه جهانی یونیسف مجاز بود. دفتر یونیسف در ایران با همکاری وزارت کشور فرایند بررسی شرکت در این دوره را برای تعدادی محدود از شهرهای ایران از جمله اوز، تسهیل نمود.
 
از آنجا که تمامی ارتباط شهرداری ها از طریق امور بین الملل وزارت کشور با یونیسف انجام می شود، فرم های ویژه این برنامه در شورای اجرایی شهردوستدار کودک شهرداری اوز با توجه به شش حوزه تعیین شده مورد بررسی قرار گرفت.
 
 
بیش از 200 پروژه در حوزه های ششگانه ذیل شرکت نمودند:
 
• عدم تبعیض و برابری (Non-discrimination and equity)
 مشارکت معنی دار کودکان (Meaningful child participation)
 خدمات اجتماعی دوستدار کودک (Child friendly social services)
 محیط امن، ایمن و پاک (Secure, safe and clean environments)
 زندگی خانوادگی، بازی و تفریح (Family life, play and leisure)
 ساختار حاکمیتی دوستدار کودک (Child friendly governance)
 
 
در نهایت پروژه بخش مادر و کودک کتابخانه عمومی اندیشه اوز که در سال 1390 در راستای اجرای شاخص های اوز شهر دوستدار کودک افتتاح شده است به زبان انگلیسی در حوزه زندگی خانوادگی، بازی و تفریح (Family life, play and leisure) وارد فرم و سایت مربوطه شد. طرح انتخابی و ارسالی شهر اوز بر مبنای چهار بعد معیار ارزیابی هیت داوران که شامل: نتایج مشاهده شده، خلاقیت و نو آوری، قابلیت مقیاس پذیری ( قابلیت الگوبرداری) و رعایت اصول رهنمود اصول شهر دوستدار کودک مورد بررسی قرار گرفت.
 
اخیراً کتابچه جوایز الهام بخش ابتکار شهرهای دوستدار کودک جهان در 154 صفحه به زبان انگلیسی منتشر شد.
این کتابچه که مربوط به اولین کنفراس جهانی شهرهای دوستدار کودک در شهر کلن آلمان می باشد تنها یک نسخه چاپی از معرفی بهترین عملکردهای شهرهای دوستدار کودک جهان در راستای شهر دوستدار کودک نیست، بلکه گرامی داشت تعهد جامعه جهانی به حقوق کودک است که می تواند الهام بخش دولت های محلی و دست اندرکاران شود.
 
در حوزه زندگی خانوادگی، بازی و تفریح (Family life, play and leisure) علاوه بر شهر اوز، 25 شهر دیگر نیز از کشورهای مختلف جهان شامل کشورهای برزیل، فرانسه، آلمان، ایران، لبنان، پرتغال، کره جنوبی، اسپانیا، سوئیس، اوکراین، امارات متحده عربی، انگلستان، آمریکا و ویتنام حضور داشتند، که پس از بررسی اولیه توسط کارشناسان یونیسف، ۱۴ شهر به مرحله بعدی راه یافتند که پروژه شهر اوز نیز یکی از آنها بود و سپس در مرحله دوم پس از ارسال ویدیو و مدارک تکمیلی دیگر، تنها سه شهر از ۱۴ شهر به مرحله نیمه نهایی راه یافته اند که از این بین پروژه شهر کریئن سوئیس به عنوان پروژه برتر انتخاب شد.
 
پروژه شهر اوز (طرح بخش مادر و کودک کتابخانه عمومی اندیشه)  نیز با دریافت نشان برنز  این رویداد، ضمن تقدیر و تشکر عوامل اجرایی یونیسف از شهر اوز، این پروژه را به عنوان یکی از پروژه های الهام بخش این دوره انتخاب نمودند.
 
 
 
 
 
۱۵ نمونه از اقدامات ۹ شهر ایران در «کتابچه جوایز الهام‌ بخش ابتکار شهرهای دوستدار کودک» آورده شده است.
علاوه بر شهر اوز، پنج شهر دیگر از ایران موفق به دریافت نشان برنز این رویداد شدند که پروژه های آنها به شرح زیر است:
 
 
پروژه داخ بان (برنامه شمول و انسجام اجتماعی برای کودکان مهاجر در یزد)، پویش آموزش شهروندی برای مدیریت پسماند مغازه داران (با همکاری یک مدرسه طبیعت) از یزد، ابتکار شهردار مدرسه از تهران، برنامه مشارکت معنی دار کودکان مشهد و دوستی بیشتر با طبیعت از شیراز.
 
 
بسیار خوشحال هستیم و خدا را شکر می کنیم که توانستیم تجربه بخش مادر و کودک کتابخانه عمومی اندیشه اوز که همواره به عنوان یک نمونه مشارکتی بین نهاد های دولتی و غیر دولتی و خیرین بزرگوار مورد توجه کارشناسان بوده است در اختیار علاقه مندان به این حوزه در نقاط مختلف جهان قرار دهیم.
 
 
ضمناً از کلیه کسانی که به صورت کاملا داوطلبانه جهت شرکت در این دوره با شورای اجرایی شهر دوستدار کودک شهرداری اوز همکاری نمودند به ویژه خانم نسیم دلکش که برای ترجمه و تدوین مدارک و متون ارسالی با ما همراه شدند، کمال تشکر را داریم.
 
 
برای دریافت کتابچه جوایز الهام‌بخش ابتکار شهرهای دوستدار کودک اینجا کلیک کنید. 
 
 
 
 
 
 
شورای اجرایی شهر دوستدار کودک شهرداری اوز
 

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به ::پرتال اطلاع رسانی شهرداری اوز لارستان:: می باشد.

آدرس: