تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
دو شهر ایران ثبت جهانی می‌شوند
4 شهريور 1394   17:46:26 |  میراث فرهنگی > 
دو شهر ایران ثبت جهانی می‌شوند

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ثبت دو شهر اصفهان و تبریز در شورای جهانی صنایع دستی (WCC) خبر داد.
 
 

 
 
بهمن نامورمطلق در گفت‌وگو با خبرنگار صنایع دستی ایسنا در این‌باره بیان کرد: تاکنون در حوزه صنایع دستی شهر یا مکانی را ثبت نکرده بودیم. نمایشگاه صنایع دستی 20 خرداد امسال و همچنین نشست تخصصی منطقه‌ای غرب آسیا که همزمان با آن انجام گرفت، موجب شد فکرهای تازه‌ای به ذهن‌مان رسید و اتفاقات تازه‌ای در عرصه بین‌الملل بیافتد.
 
وی اظهار کرد: یکی از مهمترین این اتفاقات این بود که پیش از این تاریخ، فقط دو هنرمند ما عضو شورای جهانی بودند، اما در حال حاضر این هنرمندان بیش از 10 نفر هستند و هرچه این تعداد افزایش یابد، قدرت چانه‌زنی ما در سازمان جهانی صنایع دستی بالا می‌رود و ارتباطات هنرمندان ما با همتایان خود و نمایشگاه‌های دیگر بیشتر می‌شود و این فرصت برای ما مغتنم است.
 
نامورمطلق ادامه داد: در نشست 20 خرداد ماه پیشنهاد کردیم در حوزه مبانی صنایع‌دستی جدی‌تر کار کنیم. مثلا بحث زیبایی‌شناسی صنایع دستی و سلیقه شناسی مطرح شد که خوشبختانه مورد توجه قرار گرفت. من در این بحث‌ها متوجه شدم نه تنها صنایع دستی ایران، بلکه صنایع دستی جهان دچار فقر نظری شده و مبانی حکمی خودش را از دست داده است؛ ایران می‌تواند نقش خوبی برای بازتعریف زیبایی‌شناسی صنایع دستی در عصر معاصر ایفا کند تا مبانی فکری را بازتعریف کند.
معاون صنایع‌دستی افزود: اعضای شورای اجلاس آسیایی و منطقه‌ای در سفر اخیرشان به اصفهان را ترغیب کردیم تا آنجا را به عنوان شهر خلاق صنایع دستی توسط سازمان جهانی صنایع دستی ثبت کنند.
نامور مطلق با بیان آنکه خوشبختانه دو کارشناس در این نشست حضور داشتند که فرم‌ها را پر کردند و همگی با نمره عالی اصفهان را به عنوان شهر خلاق معرفی کردند، گفت: کارشناس دیگر شنبه به ایران سفر می‌کند تا نظرش را درباره اصفهان مکتوب کند؛ اگر آن کارشناس هم نظرش مثبت باشد، این تصمیم در شورا مطرح می‌شود و به این ترتیب با توجه به امتیازدهی کارشناسان، اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی در شورای جهانی ثبت می‌شود.
 
او اضافه کرد: گزینه دیگری که برای ثبت مطرح شده، شهر تبریز است. ما این استان را به عنوان شهر خلاق فرش معرفی کردیم و روز گذشته (سه‌شنبه) رئیس منطقه آسیا-اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی (غدا هیجاوی) به ایران آمد تا به تبریز سفر کند. امروز هم رئیس و کارشناس صنایع دستی هند و شنبه نیز کارشناس کشور عمان به تبریز سفر می‌کنند تا این اتفاق خوب برای این شهر بیافتد.
 
معاون صنایع دستی اظهار کرد: در این زمینه با مرکز ملی فرش هماهنگی‌های لازم انجام شده و نظر مساعد رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم گرفته شده است. در تبریز هم استاندار، شهردار و فرماندار اعلام آمادگی کردند تا تبریز به عنوان شهر خلاق فرش ثبت شود. چون در این مدت ما از کشورهای دیگر عقب افتاده‌ایم، به این ترتیب برای اولین‌بار دو شهر کشورمان در شورای جهانی صنایع‌دستی ثبت می‌شود. چون تنوع هنری ما در این زمینه زیاد است، امکان ثبت دو شهر همزمان را داریم.
 
نامور مطلق گفت: مشکلات جدی که صنایع دستی ما را تهدید می‌کند، تهی شدن از مبانی کلی است؛ چون صرفا به یک کالای نوستالژی تبدیل شده و مبانی حکمی و معنویت و زیبایی‌شناسی خود را از دست داده است و تا حدودی نمی‌تواند نیازهای جامعه را برطرف کند که خوشبختانه در نشستی که همزمان با نمایشگاه اخیر صنایع‌دستی خرداد برگزار شد، این مشکلات مورد توجه قرار گرفت.
 
منبع : ایسنا 
 
روابط عمومی شهرداری اوز 

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به ::پرتال اطلاع رسانی شهرداری اوز لارستان:: می باشد.

آدرس: