جستجو:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر : 9839 زمان مخابره: 11 آذر 1393 -- 19:37:40 | تعداد بازدید: 1073 نسخه چاپی

20 اثر فرهنگی اوز ثبت ملی شده است/ 7 اثر در انتظار ثبت

به دعوت بخشداری اوز جلسه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور اعضا آن تشکیل شد.
 

حسن راهپیما مسئول سیاسی و انتظامی بخشداری موضوع جلسه را صدور کارت شناسایی اعضاء، تنگه عنوه، آب انبارهای منطقه و دریاچه هیرم اعلام نمود و گفت: به چاه های تنگه عنوه باید توجه ویژه کرد و برای آنها شناسنامه تهیه نمود، آب انبارها را نیز باید بوسیله تهیه در مشبک و تهیه شناسنامه آنها، را حفظ کرد. وی کانال های آب انبارهای داخل شهر که مورد اعتراض شهروندان است را مطرح و خواستار ساماندهی آنها شد. 
 
مهندس فرهاد رحمان زاده نایب رئیس شورا، سروان نیکنام فرمانده حوزه انتظامی، محمدرضا رضایی رئیس آموزش و پرورش، عبداله جانفدا، احمد خضری، بخشدار و سیما علویه رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لارستان درباره موضوع جلسات صحبت کردند. 
 
محمدحسین آتش فراز بخشدار گفت: ما گذشتگان را ندیده ایم لااقل آثار آنان را دیده و به فرهنگ و عظمت آنان پی می بریم. سد تنگه عنوه، چاه های قنات عنوه، نشانگر قدرت و اندیشه عالیه مردم قدیم بوده است و اکنون که بعضی از زمین ها بر روی قنات ها هستند باید با کار کارشناسی و جلسات با مالکان نسبت به سروسامان دادن به آنها اقدام کرد. دریاچه هیرم نیز باید با سرمایه گذاران خصوصی وارد مذاکره شویم. بخشدار اظهار داشت در صورت امکان 10 میلیون تومان از بودجه بخشداری کسر و به میراث فرهنگی برای مطالعه دریاچه هیرم اختصاص خواهم داد. 
 
سیما علویه رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لارستان، از انجمن تقاضا کرد که خانم ها فروغ هاشمی و قدریه غیاثی به عضویت پذیرفته شدند. وی اظهار داشت «خوس بافی اوز» در به ثبت ملی شماره رسیده است و سیاست سازمان براین است که بخش خصوص وارد سرمایه گذاری شود. و دریاچه هیرم و کاروانسرای سیفا را باید به عنوان بسته سرمایه گذاری معرفی کنیم. وی امکان تاسیس دفتر نمایندگی در اوز را به دلیل کمبود نیرو فعلا غیر ممکن دانست و از تاسیس خانه صنایع دستی برای عرضه صنایع دستی در منطقه خبر داد و تقاضا کرد در اوز هم برای عرضه صنایع دستی، مانند خوس بافی، لباس های محلی و غیره اقدام نمایید.
 
علویه در پایان گفت: در حال حاضر ثبت اماکن تاریخی در هیچ کجا صورت نگرفته است. احمد خضری دبیر انجمن میراث فرهنگی بخش اوز اظهار داشت: خوشبختانه 20 اثر بخش اوز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و لرد خون، دریاچه هیرم، قنات و چاه های عنوه و شیره پزی خرما، مراسم اله بده بارون، مولود سنتی، گپک و حلوای اوز نیز باید در ثبت آثار ملی و معنوی جای گیرد و کاروانسرای تاریخی سیفا را که ثبت ملی شده و در شرف تخریب است باید به عنوان بسته سرمایه گذاری معرفی و از آن استفاده بهینه شود.
 

 

نظرات ارائه شده

نظرات

ارسال نظر
ارسال به دوستان
نام
پست الکترونیک
آدرس وبسایت یا وبلاگ
نظرشمــا    
. نظراتی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود*
کد امنیتی:   
ارسال نظر
9839

 
28 فروردين 1403 , 07 شوال 1445 , 2024 April 16

آخرین اخبار
پربیننده ترین اخبار