جستجو:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر : 10267 زمان مخابره: 20 مرداد 1398 -- 10:56:57 | تعداد بازدید: 280 نسخه چاپی

گزارش فایزه رضایی از برگزاری همایش تخصصی توانمند سازی جوانان، ازدواج موفق و مهارت های زندگی زناشویی

به مناسبت هفته ازدواج، شهرداری و موسسه سفیران تندرستی اوز ، سمینار توانمند سازی جوانان ،ازدواج موفق و مهارت های زندگی زناشویی را در سالن مدرسه عالی احمدیه اوز برگزار کردند

به نام پیوند دهنده قلبها
 
حافظ منشین بی مِی و معشوق زمانی          کایام گل و یاسمن و عید و صیام است
 
به مناسبت هفته ازدواج شهرداری و موسسه سفیران تندرستی، همایش توانمندسازی جوانان، ازدواج موفق و مهارت های زندگی زناشویی با تدریس اساتید، دکتر سید احمد هاشمی معاونت تربیتی جماعت دعوت و اصلاح کشور و دارنده دکترای علوم قرآن و تفسیر از دانشگاه اسلامی مالزی و دکتر فاطمه سلامی دکترای روانشناسی روز پنجشنبه ۱۷ مرداد ۹۸ از ساعت ۲۰:۳۰ به مدت زمان دو ساعت در سالن مدرسه عالی احمدیه اوز برگزار کردند.
 
مجری این برنامه سید محمد شریف حسینی ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه ذی الحجه و هفته ازدواج و تشکر از حضور اساتید، شرکت کنندگان، شهرداری، روابط عمومی شهرداری، موسسه سفیران تندرستی اولین و تنها نهاد ثبت شده زیر نظر اداره ورزش و جوانان و مدرسه عالی احمدیه میزبان این سمینار برنامه ها را به شرح ذیل اعلام نمود:
تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری عرفان صدیقی مسئول امور قرآنی مدرسه علوم دینی و ترجمه آیات توسط محدثه نورانی دانش آموخته مدرسه خدیجه کبری دینی اوز، پخش سرود ملی، خوشامدگویی فریبا صالحی نماینده شورا، سخنان اساتید هر کدام به مدت ۳۵ دقیقه، پخش نکات کلیدی موضوع جلسه از طریق ویدیو پروژکتور، پاسخ‌گویی به سوالات مطرح شده توسط شرکت کنندگان به مدت ۲۰ دقیقه، توزیع رایگان بروشورهایی با مضامین : ۱.منشور جهانی جدید خانواده ۲.نیازهای عاطفی زن و مرد کدامند؟ که توسط واحد روابط عمومی شهرداری و موسسه سفیران تندرستی اوز آماده شده بود و در پایان مراسم پذیرایی.
 
 
 
سوالات طرح شده در رابطه با موضوع سمینار به شرح ذیل است:
- معیارهای ازدواج موفق کدام است؟
- نقش والدین قبلی بعد از ازدواج چیست؟
- زوجین برای یک زندگی موفق به چه مهارت هایی نیاز دارند؟
- چه مسائلی عشق و محبت بین زوجین را تقویت میکند؟
- ریشه بیشتر مشکلات بین زوجین به چه مسائلی برمیگردد؟
- آیا میتوان زندگی پر تعارض را بهبود بخشید؟
 
 
در ابتدا دکتر سید احمد هاشمی اینگونه آغاز به سخن نمود:
بحث ازدواج یکی از اتفاقات بسیار مهم و اساسی در زندگی هر انسان است ازدواج نقطه عطف در زندگی یک جوان است و اینکه دنیای ما شبیه یک تیغه دولبه است که از یک طرف امکانات فراوان و از سوی دیگر آسیب های اجتماعی بسیار که بعضا ناشی از این امکانات است. در دین ما بحث تشکیل خانواده باید به صورت هدفمند و  برنامه ریزی شده شکل گیرد. در میان سازمان ها و گروه های مختلف ،نهادهایی هستند که تحت عنوان نهاد  Anti Family  (ضد خانواده ) فعالیت می‌کنند و معتقدند مجموعه ای به نام خانواده نباید شکل گیرد. مشکلات و معضلات فرا روی خانواده ها دست به دست هم داده تا ما در خانواده و بحث ازدواج حساسیت بیشتری به خرج دهیم. گاهی اوقات ناخواسته و نادانسته به سمتی کشیده میشویم که خود ما در تصمیم گیری دخیل نبوده ایم.
 
خانواده و اطرافیان برای ما برنامه چیده اند و اینجا است که انسانی که برای خودش برنامه ندارد مجبور است تمام عمر بار عظیمی از مشکلات بغرنج زندگی را به دوش بکشد.
 
در اینجا بحث معیار ازدواج است؛ در این معیار وانفسا نمیتوان به احتمالات بسنده کرد. یکی از مسائلی که انسان را به سمت ازدواج میکشاند "عشق" است. حال باید گفت که این عشق چیست؟ عشق احساسی است که دو طرف (دختر و پسر ) نسبت به یکدیگر پیدا می کنند و هیچ منطق و استدلالی هم ندارد.
 
به عبارتی عشق کور است، چشم ندارد به قول شاعر پرآوازه بابا طاهر:
 
هر آن کس عاشق است از جان نترسد                    یقین از بند و از زندان نترسد
    دل عاشق بُوَد گرگ گرسنه                          که گرگ از هِی هِی چوپان نترسد
 
 
 
عشق واقعی و راستین یکی از زیباترین نعمات خدادادی است، عشق نوعی احساس عمیق عاطفی، بی قراری و دلتنگی است ولی شناخت باید مقدم بر عشق باشد. لازمه بوجود آمدن آن باید بر اساس معیار باشد؛ این معیار، شناخت متقابل دختر و پسر نسبت به یکدیگر است.
شناخت متقابل دو لایه دارد، لایه اول: شناخت مستقیم ( دیدن و مذاکره در حضور والدین ) لایه دوم: شناخت غیر مستقیم: در برخورد اولیه شناخت حاصل نمیشود چون افراد در عالم عاشقی و رمانتیک، شخصیت واقعی خود را نشان نمیدهند بنابراین شناخت از یکدیگر ناقص خواهد بود پیوند وصال که سر گرفت هیجانات عاشقانه فروکش میکند تفاوت های رفتاری خود را نشان میدهد پس نباید به شناخت مستقیم بسنده کرد پرس و جو از اطرافیان و دوستان تا حدودی در شناخت طرف مقابل تاثیر گذار است. در بحث ازدواج هر چقدر شناخت طرفین از یکدیگر بیشتر باشد زندگی زناشویی پایدارتر و در معرض آسیب کمتری خواهد بود.
 
 
حدیثی از پیامبر داریم که منشور ازدواج محسوب میشود:
۱. مال
۲.جمال
۳.جایگاه و شخصیت اجتماعی
۴.دین
 
هم تراز و هم سنگ بودن زن و مرد در این ۴ ملاک از شکنندگی ازدواج کاسته و به پایداری و دوام زندگی کمک میکند.
 
 
 
مردها با چشمانشان عاشق میشوند و زن ها با گوش های خود؛ مرد به دنبال زیبایی است و زن به دنبال شنیدن حرفهای شیرین. در زندگی زناشویی زن و مرد مالک یکدیگر نیستند شریک هم هستند در عقد شراکت یک سری حقوق و تکالیف و وظایف وجود دارد که اگر از طرف یکی از زوجین کم کاری شود شکنندگی بوجود می آید. زیبایی در زندگی ملاک صددرصد نیست هر دلی نگاری می پسندد ( لیلی باید از دید مجنون زیبا باشد) زن و مردی که خودشان همدیگر را انتخاب کرده اند نباید در حسرت زندگی دیگران بسوزند قبل از زندگی دو چشم دارید دو چشم دیگر هم قرض کرده آگاهانه انتخاب کنید و  بعد از ازدواج یک چشم را به روی خوبی های شریک زندگی تان گشوده و چشم دیگر را بر روی نقاط ضعف همدیگر ببندید. ایده آل گرا نباشید زن و مرد ایده آل وجود ندارد ۹۰ ویژگی خوب همسرتان را ببینید و از ده ویژگی بد چشم پوشی کنید. دوران جوانی و شور و هیجان میرود، عمر گران میگذرد زمان از دست میرود، زندگی تان را با هم بسازید و مدیریت کنید تا خانواده به بحران کشیده نشود. با امید به اینکه جامعه ای سالم، پویا و پاینده داشته باشیم.
 
 
 
مقدمه ای جدید بر گلستان سعدی:
منت خدای را عزوجل که لذت زن را قند و عسل قرار داد همو که ازدواجش موجب زحمت است و به طلاق اندرش مزید رحمت
 
هر لنگه کفشی که بر سر ما میخورد مضر حیات است و چون مکرر فرود آید موجب ممات
پس در هر لنگه کفشی دو ضربت موجود و بر هر ضربت آخی واجب 
 
 مرد همان بِه که به وقت نزاع                        عذر به درگاه نسا آوَرد
      ورنه زنش از اثر لنگه کفش                       حال دلش خوب به جا آوَرد
 
 
 
در ادامه دکتر فاطمه سلامی مدرس کارگاه و همایش های مختلف در زمینه ازدواج، سخنان خود را در زمینه پس از ازدواج آغاز کرد:
خوشحال هستم که در اوز شهر دوستدار کودک و در جمع اوزی های با فرهنگ و خردمند و طالب علم هستم.
خانواده اولین بنیاد جامعه و متشکل از اعضای آن است زن و مرد محفلی از بنیاد کوچک جامعه را تشکیل میدهند در علم روانشناسی هدف از ازدواج آرامش و رشد شخصیتی است.
آیا ما از ازدواج صورت گرفته به آرامش میرسیم و آیا زن و مرد هر دو از ازدواج به شکوفایی شخصیت میرسند یا خیر؟
ازدواج موفق یعنی فردی را در کنار خود برای باقی عمر داشته باشی و  به آرامش برسی.
باید بدانیم هدفمان از ازدواج چیست؟ اینکه کورکورانه تصمیم نگیریم این تصمیم خطیر برای تمام سالهای عمر ما است.
 
والدین ما قبل از ازدواج مهارت های زندگی را به ما نیاموخته اند چون خود آنها نیز به این علم آگاهی نداشته اند.دنیای آنان به صورت سنتی بوده الآن دنیای مدرن آغاز شده سنت ها را باید داشت ولی کهنه ها را باید دور ریخت.
الآن باید مشاوره بگیریم از کسانی که علم آنرا دارند.بسیاری از افراد بخاطر ترس از افکار منفی دیگران از مشاوره گرفتن سر باز میزنند. افراد باید قبل از هر چیز مهارت های زندگی را بیاموزند .اولین مهارت در زندگی خودشناسی است.
بزرگترین جهل انسان ماندن در ناآگاهی است.خود را نمی شناسد شهامت مرور کردن خود را ندارد زوجین باید برای ورود به زندگی مشترک مطالعه کرده و آموزش مهارت های زندگی را بیاموزند.قرار نیست بهترین ها را انتخاب کنیم اگر به دنبال زندگی صد در صد ایده آل باشیم به ناکامی میرسیم.
 
آمار بالای طلاق رسمی به علت انتخاب و ازدواج نامناسب است. امروزه اکثر ازدواج ها به طلاق عاطفی ختم می‌شود علت بوجود آمدن آن چه میباشد؟
طلاق عاطفی یا زندگی خاموش پایان یک زندگی عاشقانه است، زوجین دچار سردی رابطه شده اند آنها فقط در یک خانواده و زیر یک سقف زندگی میکنند ولی با فاصله ای دور از لحاظ جسمی و روحی، زمان کمتری را در خانه سپری میکنند، شور و نشاطی نیست، وابستگی وجود ندارد، بعد از ساعتها دوری از هم در دیدن دوباره حرفی برای گفتن ندارند مدام یکدیگر را سرزنش میکنند و نتیجه طلاق عاطفی فرزندانی هستند که بی‌گناه قربانی جنگ سرد بین والدین شده اند  زندگی این فرزندان تلخ و غمگین است فرو رفتن در درون خود، افسردگی، بیماری روحی، روان پریشی و...
بچه های پر از خشم و رنج حاصل ازدواج ناموفق پدر و مادر است.که این فرزندان به مشکلاتی نظیر افت تحصیلی ،اختلالات رفتاری و بدبینی دچار خواهند شد.
جلوگیری از طلاق عاطفی چگونه ممکن است؟ زوجین باید دست از تلاش برای تغییر یکدیگر بردارند در مشاجره دنبال مقصر نباشند با خودآگاهی به رشد شخصیتی ارزشمندی دست یابند که بالاترین شناخت ،شناخت خویشتن است. از ناآگاهی نترسید از ماندن در ناآگاهی بترسید. از علم مشاوران متخصص و متعهد برای حل مشکلات بهره بگیرید. مهارت حل اختلاف، مهارت مدیریت هیجان، کنترل خشم، مهارت همدلی، مهارت های ارتباطی را بیاموزید همیشه مشکلات خود را از چشم دیگران نبینید به دیدگاه های همدیگر توجه کنید، توان همدلی را افزایش داده، نقاط ضعف و قوت یکدیگر را شناخته و احترام نگه دارید عملتان مثبت و سازگارانه باشد تا سلامت روانی خود و خانواده خود را تامین کنید.
 
 
سخنان اساتید با پاسخ به سوالات شرکت کنندگان و معرفی کتابهای ( مهارت های پس از ازدواج ،مهارت های زندگی زناشویی، ازدواج بدون شکست، بهشت خانواده ،کتاب مشاوره پیش از ازدواج و زندگی پس از ازدواج و ... ) به پایان رسید.
 
 
فیلم کامل این سمینار جهت استفاده عموم در آپارات قرار میگیرد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
روابط عمومی شهرداری اوز
گزارش از : فایزه رضائی  ۱۹ / ۰۵ / ۹۸

 

نظرات ارائه شده

نظرات

ارسال نظر
ارسال به دوستان
نام
پست الکترونیک
آدرس وبسایت یا وبلاگ
نظرشمــا    
. نظراتی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود*
کد امنیتی:   
ارسال نظر
10267

 
06 ارديبهشت 1403 , 16 شوال 1445 , 2024 April 25

آخرین اخبار
پربیننده ترین اخبار